Blogger Backgrounds

Tuesday, August 14

KISAH IBU


SEMUA SAYANGKAN IBU KANN ?

KALAU SAYANG , BACA LA , TAK LAMA PUN , 5 MINIT JE .


Orang kata aku lahir dari perut mak ! (Bukan Org kata , memang betul)
Bila dahaga , yang susukan aku . Mak .
Bila lapar , yang suapkan aku , Mak .
Bila keseOrangan , yang sentiasa di sampingku , Mak .
Kata mak , perkataan pertama yang aku sebut , Mak .
Bila bangun tidur, aku cari , Mak .
Bila nangis , Orang pertama yang datang , Mak .
Bila nak bermanja, aku dekati , Mak .
Bila nak bergesel , aku duduk sebelah , Mak .
Bila sedih , yang bOleh memujukku hanya , Mak .
Bila nakal , yang memarahi aku , Mak .
Bila merajuk , yang memujukku cuma , Mak .
Bila melakukan kesalahan , yang paling cepat marah , Mak .
Bila takut , yang tenangkan aku , Mak .
Bila nak peluk , yang aku suka peluk , Mak .
Aku selalu teringatkan , Mak .
Bila sedih , aku mesti telefOn , Mak .
Bila serOnOk , Orang pertama aku nak beritahhu , Mak .
Bila bengang , aku suka luah pada , Mak .
Bila takut , aku selalu panggil , " Mmaaakkkk ! "
Bila sakit , Orang paling risau adalah , Mak .
Bila nak exam , Orang paling sibuk juga , Mak .
Bila buat hal , yang marah aku dulu , Mak .
Bila ada masalah , yang paling risau , Mak .
Yang masih peluk dan cium aku sampai hari ni , Mak .
Yang selalu masak makanan kegemaranku , Mak .
kalau balik ke kampung , yang selalu bekalkan ulam & lauk pauk , Mak .
Yang selalu simpan dan kemaskan barang barang aku , Mak .
Yang selalu berleter kat aku , Mak .
Yang selalu puji aku , Mak .
Yang selalu nasihat aku , Mak .



Bila nak kahwin , Orang pertama aku tunjuk dan rujuk , Mak .


Aku ada pasangan hidup sendiri .


Bila serOnOk , aku cari , Pasanganku .
Bila sedih , aku cari , Mak .
Bila berjaya , aku ceritakan pada , Pasanganku .
Bila gagal , aku ceritakan pada , Mak .
Bila bahagia , aku peluk erat , Pasanganku .
Bila berduka , aku peluk erat , Emakku .
Bila nak bercuti , aku bawa , Pasanganku .
Bila sibuk , aku hantar anak ke rumah , Mak .
Bila sambut valentine , Aku bagi hadiah pada Pasanganku !
Bila sambut hari ibu , aku cuma dapat ucapkan “ Selamat Hari Ibu ” !
Selalu , Aku ingat pasanganku !
Selalu , Mak ingat kat aku !
Bila-bila , Aku akan telefOn pasanganku !
Entah bila , aku nak telefOn mak !
Selalu , aku belikan hadiah untuk pasanganku !
Entah bila , aku nak belikan hadiah untuk emak !



Renungkan :


" Kalau kau sudah habis belajar dan berkerja , bOlehkah kau kirim wang untuk mak


" Mak bukan nak banyak , lima puluh ringgit sebulan pun cukuplah . "


Berderai air mata jika kita mendengarnya .


Tapi kalau mak sudah tiada .


" MAKKKKK ! RINDU MAK ! RINDU SANGAT ! "


Berapa ramai yang sanggup menyuapkan ibunya !
Berapa ramai yang sanggup mencuci muntah ibunya !
Berapa ramai yang sanggup mengantikan lampin ibunya !
Berapa ramai yang sanggup membersihkan najis ibunya !
Berapa ramai yang sanggup membuang ulat dan membersihkan luka kudis ibunya !
Berapa ramai yang sanggup berhenti kerja untuk menjaga ibunya !
Dan akhir sekali berapa ramai yang sembahyang JENAZAH ibunya !



Seorang anak mendapatkan ibunya yang sedang sibuk menyediakan makan malam di dapur lalu menghulurkan sekeping kertas yang bertulis sesuatu . Si ibu segera mengesatkan tangan di aprOn menyambut kertas yang dihulurkan Oleh si anak lalu membacanya . KOs upah membantu ibu :


1) TOlOng pergi kedai : RM4.00


2) TOlOng jaga adik : RM4.00


3) TOlOng buang sampah : RM1.00


4) TOlOng kemas bilik : RM2.00


5) TOlOng siram bunga : RM3.00


6) TOlOng sapu sampah : RM3.00


Jumlah : RM17.00


Selesai membaca , si ibu tersenyum memandang si anak sambil sesuatu berlegar-legar si mindanya . Si ibu mencapai sebatang pen dan menulis sesuatu di belakang kertas yang sama .


1) KOs mengandungkanmu selama 9 bulan - PERCUMA


2) KOs berjaga malam kerana menjagamu - PERCUMA


3) KOs air mata yang menitis keranamu - PERCUMA


4) KOs kerunsingan kerana bimbangkanmu - PERCUMA


5) KOs menyediakan makan minum, pakaian, dan keperluanmu -PERCUMA


Jumlah Keseluruhan Nilai Kasihku - PERCUMA


Air mata si anak berlinang setelah membaca apa yang dituliskan oleh siibu . Si anak menatap wajah ibu ,memeluknya dan berkata ,


"Saya Sayangkan Ibu". Kemudian si anak mengambil pen dan menulis "Telah Dibayar" pada muka surat yang sama ditulisnya .

renung-IIkan... hurmm .. 

P/S:saya sangat saya ibu saya !!!



maceyh sebab sudi bace story merapu meraban saye =)

pembohongan seorang ibu !!



hari ni alya nak share dengan korang kisang pembohongan seorang ibu.. hehe ..
actually, alya copy paste je .. huhu ...
okelah , kalau korang nak tau sila bace ye ...  mmg serious touching gile cite ni ... wuaaa :'( 
saya cayunk mak saye ♥ ..
anda pula bagaimana ..??




Pembohongan 1. MAKANLAH , IBU TAK LAPAR ..

Cerita bermula ketika penulis masih kecil.Hidup keluarga mereka serba kekurangan dan semasa makan ibu sering membahagikan bahagian nasinya untuk penulis.Sambil memindahkan nasi ke dalam mangkuknya,ibu berkata,Makanlah nak,ibu tidak lapar.

Pembohongan : 2. MAKANLAH , IBU TAK SUKA MAKAN IKAN ..

Ketika penulis mulai besar,ibu sering meluangkan waktu senggangnya pergi memancing di taliair berhampiran rumah untuk dijadikan lauk mereka sekeluarga.Kemudian,ibu akan memasak gulai ikan yang segar itu untuk anak-anaknya.Sewaktu anak-anak makan,ibu akan duduk di samping mereka dan hanya memakan sisa makanan yang menempel di tulang bekas sisa ikan yang dimakan penulis dan adik-beradiknya.Bila penulis menghulurkan ikan kepadanya,ibu berkata…Makanlah nak,ibu tidak suka makan ikan.


Pembohongan  : 3. CEPATLAH TIDUR, IBU BELUM MENGANTUK ..

Di usia awal remaja penulis,semasa beliau di sekolah menengah,ibu akan membawa sejumlah penyapu lidi dan kuih-muih ke kedai untuk menyara persekolahan penulis adik-beradik.Suatu dinihari,lebih kurang pukul 1.30 pagi penulis terjaga dari tidur dan melihat ibunya sedang membuat kuih bertemankan sebuah pelita di hadapannya.Penulis telah melihat beberapa kali kepala ibu terhangguk kerana mengantuk.Penulis pun berkata,Ibu,tidurlah,esok pagi ibu kena pergi kebun pula.”Ibu tersenyum sambil berkata,…Cepatlah tidur nak,ibu belum mengantuk lagi.

Pembohongan  : 4. MINUMLAH , IBU TAK HAUS

Di hujung musim persekolahan,ibu telah meminta cuti kerja supaya dapat menemani penulis pergi sekolah menduduki peperiksaan.Ibu sabar menunggu di luar dewan dan berpanas.Mulutnya pula terus kumat-kamit mendoakan agar anaknya akan lulus cemerlang.Ketika penulis selesai dengan peperiksaannya,ibu dengancepat menhulurkan air kopi yang disiapkan dalam botol yang dibawanya kepada penulis.Melihat ibunya dibasahi peluh,penulis segera memberikan cawannya kepada ibu.Ibu menolak sambil berkata….Minumlah nak,ibu tidak haus.

Pembohongan  : 5. IBU TAK PERLUKAN CINTA DAN LELAKI

Setelah pemergian ayah kerana sakit,yakni baru beberapa bulan penulis dilahirkan,ibu terpaksa mengambil alih tugas ayah.Melihat kehidupan mereka yang semakin susah,seorang pakcik yang baik hati dan tinggal berjiran sering datang memberikan ibu bantuan,tetapi ibu sering menolaknya.Jiran-jiran sering menasihati ibu supaya bernikah lagi agar ada orang lelaki yang menjaga dan mencari wang untuk mereka sekeluarga.Tetapi ibu tidak mengendahkan nasihat mereka dan berkata…Saya tidak perlukan cinta dan saya tidak perlukan lelaki.


Pembohongan  : 6. JANGAN SUSAH - SUSAH , IBU ADA DUIT

Setelah abang dan kakak penulis bekerja,mereka menyuruh ibu supaya berehat sahaja di rumah.Mereka juga sering mengirim duit kepada ibu tetapi ibu telah mengirim balik duit itu kepada mereka ambil berkata..Jangan susah-susah,ibu ada duit


Pembohongan  : 7. TIDAK PAYAH , IBU TAK BIASA

Setelah tamat pengajian di universiti,penulis telah melanjutkan pengajian ke peringkat sarjana di luar Negara dan dibiayai oleh sebuah syarikat.setelah mendapat sarjana yang cemerlang,penulis telah bekerja dengan syarikat tersebut.Dengan gaji yang lumayan,penulis berhajat membawa ibu menikmati penghujung hidupnya di luar negara.Tetapi ibu yang baik hati telah menolak kerana tidak mahu menyusahkan anak-anaknya dan berkata…Tak payahlah,ibu tidak biasa tinggal di negara orang.

Pembohongan  : 8. JANGAN MENANGIS , IBU TAK SAKIT

Beberapa tahun berlalu,ibu semakin tua.Suatu malam penulis menerima berita ibu diserang penyakit kanser.Ibu terpaksa dibedah secepat mungkin dan penulis yang berada jauh di seberang samudera,segera pulang menjenguk ibu tercinta.Penulis melihat ibu yang terbaring lemah selepas menjalani pembedahan.Ibu yang kelihatan tua masih mampu menatap wajah penulis penuh kerinduan bersama sebuah senyuman.Penulis dapat melihat betapa siksanya ibu menahan sakit yang menjalari setiap inci tubuhnya…Penulis menatap wajah ibu sambil berlinangan airmata.Namun ibu tetap tersenyum dan berkata…Jangan menangis nak,ibu tidak sakit.Selepas pengucapan pembohongan kelapan itu,ibu telah pergi mengadap penciptanya.

Sehingga kini penulis diburu rasa bersalah yang amat sangat kerana biarpun beliau mengasihi ibunya,tetapi beliau tidak pernah sekalipun membisikkan kata-kata itu kepada ibunya. ... 




p/s : so , ucapkan lah kate sayang korang dekat ibu , sebelum terlewat ....



SELAMAT BERAMAL !!!!

maceyh sebab sudi bace story merapu meraban saye =)

Friday, August 3

fever !!

salam ... hye sume ...
korunk ape khabar ?? sihat ??
hmm .. alya x sihat .. demam larrr ...
hmm .. td lepas sahur alya tros wat physics
yg x berape nak siap tuh ... alya wat dgn penuh tekun ..
tetiber je kepala alya skit sngt-II .. tataw kenape ... rase 
berpinar-II jea .. gggrrrrhh .. sakit gler ... alya pon
 tros kan le wat homework physics ... 
bler jam da pkol 6.15 alya pon benti  & 
teros g bersih an dri .. alya ngt da berkurang tp sebaliknyer !!
arrggghh .. last-II alya kejotkan adeq sdare alya yg sdng nyenyak tidur ..
n minx tlong dye tlong gosokkn bju skola .. *jahatkan* .. hmmm
dye pon bgon n tlong gosokkan bju alya ... hehe ... 
 time na g skola tuh tetibe alya rase x larat sngt ... rase nak pengsan
pon ade .. pas tuh alya tros wat kputusan tamo g skola ...hhee .. 
lpas tuh alya smbong tido blik dgn kepale yg berpinar-II .. 
pas uh bler alya bgon tido je alya tros muntah ... haiisshh .... nasib bek adek sdare alya 
ade ... lau ta alya pon tataw ape na jd .. n alya pon mule berpikir ...
lau alya g skola td agk-II kwn-II alya tlong x yer mcm mane adek sdare alya tlong ??
hmm .. k lar .. kpale alya skit blik nie .. assalamualaikum.. tata ..


thanx NUR AFIFAH BT AZIZAN ..

maceyh sebab sudi bace story merapu meraban saye =)